18- Ashab'ın, Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ihram'a Girdiği Yer Konusundaki ihtilafı
1. İbn Abbas (r.a.)
- - (-)
11116 (1)- Said b.
Cübeyr anlatıyor: Abdullah b. Abbas'a: "Ey Ebu'l-Abbas! Ashabın,
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in hac için telbiyeye başladığı an
konusunda ihtilafa düşmelerine şaşıyorum" dediğimde şu karşılığı verdi:
"Bu konuda insanlardan daha bilgiliyim. Bu konuda ihtilafa düşmelerinin
sebebi, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bir defa haccetmesi ve bu
haccındaki uygulamasıdır. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hac için yola
çıktı. Zul-Huleyfe'deki namazgahında iki rekat namaz kıldıktan sonra orada
niyet etti, telbiyeye başladı. Bunu bazı topluluklar duydu ve akıllarında öyle
tuttular. Sonra devesine bindi. Devesi harekete geçince telbiye getirdi. Bazı
topluluklar bunu ondan duydu. Zira o zaman insanlar O'na dağınık bir şekilde
geliyorlardı. Devesi harekete geçince onun telbiyesini duydular ve:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), devesi harekete geçince
telbiyeye başladı" diye düşündüler.
Sonra Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) yoluna devam etti. Beyda'nın yükseklerine çıkınca
yine telbiye getirdi. Bazı topluluklar bunu ondan duydular ve: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) Beyda'nın yükseklerine geldiğinde telbiyeye
başladı" diye düşündüler. Yemin olsun ki o, namazgahında niyet etti,
devesi harekete geçince de telbiye getirdi. Beyda'nın yükseklerine ulaştığında
yine telbiye getirdi."
Abdullah b. Abbas'ın
görüşünü kabul edenler Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
namazgahında, iki rekat namaz kıldıktan sonra telbiyeye başlarlar.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
(2/84) rivayet etti.
11117 (2)- Abdullah b.
Abbas der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Zul-Huleyfe'de
öğle namazını kıldıktan sonra kurbanlık devesi getirildi. Hörgücünün sağ
tarafından biraz çizip işaretledi. Kanı silip temizledikten sonra da boynuna
iki nalın astı. Sonra bineği getirilip bindi. Bineği Beyda'ya ulaştığında hac
için telbiyeye başladı."
[-Sahih-]
Diğer tahric: Müslim
(1243) ve Ebu Davud (424) rivayet ettiler.
11118 (3)- İbn Abbas der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Zul-Huleyfe'de öğle namazını
kıldıktan sonra kurbanlık devesi getirildi. Hörgücünün sağ tarafından biraz
çizip işaretledi. Kanı silip temizledikten sonra da boynuna iki nalın astı.
Sonra bineği getirilip bindi. Bineği Beyda'ya ulaştığında hac için telbiyeye
başladı."
[-Sahih-]
11119 (4)- İbn Abbas
bildiriyor: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Zul-Huleyfe'de öğle
namazını kıldıktan sonra kurbanlık devesini hörgücünün sağ tarafından biraz
çizip işaretledi. Kanı silip temizledikten sonra da boynuna iki nahn astı.
Sonra devesine bindi. Bineği Beyda'ya ulaştığında ihrama girdi. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) öğle vakti ihrama girdi." Ravi Ebu Davud
rivayetinde: "Hac için ihrama girdi" ibaresi geçmiştir.
12293 (2)'de tekrar
edecektir.
11120 (5)- İbn Abbas
bildiriyor: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Zul-Huleyfe'ye ulaştığında
ihrama girdi. Kurbanhğı hörgücünün sağ tarafından biraz çizip işaretledi. Kanı
silip temizledikten sonra da boynuna iki nalın astı."
[Sahih]
11121 (6)- İbn Abbas der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Zul-Huleyfe'de öğle namazını
kıldıktan sonra kurbanhk devesi getirildi. Hörgücünün sağ tarafından biraz
çizip işaretledi. Kanı silip temizledikten sonra da boynuna iki nalın astı.
Sonra bineği getirilip bindi. Bineği Beyda'ya ulaştığında hac için telbiyeye
başladı."
[Sahih]
11122 (7)- İbn Abbas der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Zul-Huleyfe'de öğle namazını
kıldıktan sonra kurbanlık devesi getirildi. Hörgücünün sağ tarafından biraz
çizip işaretledi. Kanı silip temizledikten sonra da boynuna iki nalın astl.
Sonra bineği getirilip bindi. Bineği Beyda'ya ulaştığında hac için telbiyeye
başladı."
[Sahih]
Diğer tahric: Uzun bir
metinle Ebu Davud (2/79-80) rivayet etti.
2. İbn Ömer (r.a.)
- - (-)
11123 (1)- Cüreyc (veya
İbn Cüreyc) anlatıyor: İbn Ömer'e: "Başka kimsenin yapmadığı dört şeyi
senin yaptığını gördüm" dedim. İbn Ömer: "Bunlar nedir?" diye
sorunca: "Sebtiyye denilen (tabaklanmış sığır derisinden yapılmış) ayakkabılardan
giyiyorsun, Rüknü Yemani'den başkalarına dokunmuyorsun, ayağını bineğinin
üzengisine koymadan telbiyeye başlamıyorsun ve sakallarını sarıya
boyuyorsun" dedim. İbn Ömer şöyle cevapladı: "Sebtiyye denilen
ayakkabıları giymemin sebebi Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in de
bunları giymesidir. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bunlarla abdestini alır
ve giymesini severdi. Rükünler konusunda, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in de iki Yemani'den başkasına dokunduğunu görmedim. Sakallarımı sarıya
boyamama gelince, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in de sakaliarını
sarıya boyadığını gördüm. Bineğimin üzerine bindikten sonra telbiyeye başlamam
ise Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in de ayağını bineğinin üzengisine
koyduktan sonra telbiyeye başladığını gördüğüm içindir."
[-Sahih-]
Diğer tahric: Buhari
(10/260), Müslim (1/330) ve Malik, Muvatta'da (1/308, 309) rivayet ettiler.
11124 (2)- Abdullah b.
Ömer bildiriyor: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bineğinin üzerine
binip yerleştikten sonra telbiyeye başladı.
[-Sahih-]
Diğer tahric: Buhari
(1552) ve Nesai (5/163) rivayet ettiler.
11125 (3)- İbn Ömer
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Zul-Huleyfe'deki
mescidin yanından ayağını üzengiye koyup bindikten ve bineğinin üzerine
yerleştikten sonra telbiyeye başlardı."
[-Sahih-]
Diğer tahric: Buhari
(2865), Müslim (2790) ve İbn Mace (2916) rivayet ettiler.
11126 (4)- İbn Ömer
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Zul-Huleyfe'deki
mescidin yanından ayağını üzengiye koyup bindikten ve bineğinin üzerine
yerleştikten sonra telbiyeye başlardı."
[-Sahih-]
11127 (5)- Nafi'
bildiriyor: "İbn Ömer sakallarını sarıya boyar, Sebtiyye denilen
ayakkabılardan giyer, bineğinin üzerine binip yerleştikten sonra telbiyeye
başlar ve Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in de bunları yaptığını
söylerdi."
[Sahih]
11128 (6)- İbn Ömer
şöyle derdi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) adına (telbiyeye
başlama yeri konusunda) yalan söyledikleri Beyda burası mı? Vallahi Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) (Zul-Huleyfe'deki) mescidin yanından telbiyeye
başlardı."
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(1541) ile Müslim (1186) rivayet ettiler.
11129 (7)- Salim b.
Abdillah der ki: İbn Ömer (telbiye konusunda) Beyda için söylenenlere lanet
eder gibi olur ve: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
(Zul-Huleyfe'deki) mescidin yanından telbiyeye başlardı" derdi.
[Sahih]
11130 (8)- Salim,
babasından bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) adına
yalan söylediğiniz Beyda'nız burası değil mi? Oysa Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) (Zul'-Huleyfe'deki) mescidin yanından telbiyeye
başlardı."
[Sahih]
Diğer tahric: Malik,
Muvatta'da (1/308) rivayet etti.
11131 (9)- Salim b.
Abdillah der ki: Abdullah b. Ömer (telbiye konusunda) Beyda için söylenenlere
lanet eder ve: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
(Zul-Huleyfe'deki) mescidin yanından telbiyeye başladı" derdi.
[Sahih]
11132 (10)- Salim der
ki: İbn Ömer'in yanında Beyda adı anıldığı zaman (telbiye konusunda söylenenler
için) söver ve: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Zul-Huleyfe'de
ihrama girdi" derdi.
[Sahih]
11133 (11)- Abdullah b.
Ömer der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) adına yalan
söylediğiniz Beyda'nız burası değil mi? Oysa Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) Zul-Huleyfe'deki mescidin yanından telbiyeye başlardı."
[Sahih]
11134 (12)- Ubeyd b.
Cüreyc der ki: Abdullah b. Ömer'e: "Ey Ebu Abdirrahman! Arkadaşlarından
kimsenin yapmadığı dört şeyi senin yaptığını gördüm" dediğimde, İbn Ömer:
"Ey İbn Cüreyc! Nedir bunlar?" diye sordu. Ona: "Rükni
Yemani'den başkalarına dokunmuyorsun, Sebtiyye denilen ayakkabılardan
giyiyorsun, saç ile sakallarını sarıya boyuyorsun. Bir de Mekke'de olduğunda
insanlar hilali görüp ihrama girerken, sen Terviye gününe kadar ihrama
girmiyorsun" dediğimde, İbn Ömer şöyle cevapladı: "Rükünler
konusunda, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in iki Yemani'den başkasına
dokunduğunu görmedim. Sebti ayakkabı giymemin sebebi Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in kılsız (tabaklanmış) ayakkabı giydiğini gördüğüm içindir.
Ki onlarla abdest alırdı, ben de onları giymeyi seviyorum. Sarı boya ise,
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in sarıya boyadığını gördüm, ben de
sarıya boyamayı seviyorum. İhrama gelince de, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in, devesi harekete geçmeden telbiye getirdiğini görmedim."
[Sahih]
Diğer tahric: Malik, Muvatta'da
(1/308, 309), Buhari (166, 5851), Müslim (2788), Ebu Davud (1772) ve Nesai
(1/80) rivayet ettiler.
11895 (l)'de tekrar
edecektir.
11135 (13)- Ubeyd b.
Cüreyc anlatıyor: Abdullah b. Ömer'e: "Ey Ebu Abdirrahman! Arkadaşlarından
kimsenin yapmadığı dört şeyi senin yaptığını gördüm" dediğimde, İbn Ömer:
"Ey İbn Cüreyc! Nedir bunlar?" diye sordu. Ona: "İki Yemani
rüknünden başkalarına dokunmuyosun, Sebtiyye denilen ayakkabılardan giyiyorsun,
saç ile sakallarını sarıya boyuyorsun. Bir de Mekke'de olduğunda insanlar
hilali görüp ihrama girerken, sen Terviye gününe kadar ihrama girmiyorsun"
dediğimde, İbn Ömer şöyle cevapladı: "Rükünler konusunda, Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in iki Yemani'den başkasına dokunduğunu görmedim.
Sebti ayakkabı giymemin sebebi Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kılsız
(tabaklanmış) ayakkabı giydiğini gördüğüm içindir. Ki onlarla abdest alırdı,
ben de onları giynıeyi seviyorum. Sarı boya ise, Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in sarıya boyadığını gördüm, ben de sarıya boyamayı seviyorum.
İhrama gelince de, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in, devesi harekete
geçmeden telbiye getirdiğini görmedim."
[Sahih]
3. Enes b. Malik
(r.a.)
- - (-)
11136- Enes b. Malik
bildiriyor: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) öğle namazını kıldıktan
sonra bineğine bindi. Beyda dağına çıktığında da telbiyeye başladı."
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari,
hac (1546), Ebu Davud, menasik 2/151 (1775) ve Nesai, menasik 5/127 (2662)
rivayet ettiler.
11137 (2)- Enes der ki:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) öğle namazını Medine'de dört
rekat olarak kıldıktan sonra yola çıktı. Zu'l-Huleyfe'de ikindi namazını iki
rekat olarak kıldı ve geceyi orada geçirdi. Sabah olunca bineğine bindi. Binek
hareket edince Beyda'ya ulaşana kadar tesbihler edip tekbirler getirdi.
Beyda'ya ulaştığında hem umre, hem de hac için ihrama girdi. Mekke'ye
gittiğimizde (yanında kurbanlığı olmayanlardan) umresini bitirenlerin ihramdan
çıkmasını söyledi. Terviye gününde de hac için ihrama girildi. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) Kurban gününde kendi eliyle yedi deve kesti.
Medine'de de besili ve boynuzlu olan iki koç kesti.,,
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari,
hac (2/170), Müslim, musafirin (1/480), Ebu Davud 2/375 (1773) ve Tirmizi 3/35
(887, "sahih hasen") rivayet ettiler."